Sprawność harcerska Szyper

Zdobyta sprawność udowadnia umiejętności kierowania jachtem.

Sprawności ZHP przyszywane są na prawym rękawie munduru i zostały podzielone na następujące poziomy:

  • sprawność jednogwiazdkowa - obszycie niebieskie;
  • sprawność dwugwiazdkowa - obszycie zielone;
  • sprawność trzygwiazdkowa - obszycie czerwone;
  • sprawność czterogwiazdkowa - obszycie czarne

Sprawność harcerska Szyper - wymagania

* Aktywnie uczestniczy w żeglowaniu jachtem.

  1. Podczas żeglugi obsługiwałem/am szoty foka, balastowałem/am oraz odpowiadałem/am na komendy żeglarskie.
  2. Podczas żeglugi wyczuwałem/am wiatr, pokazywałem/am, skąd wieje, rozróżniałem/am halsy oraz bajdewind, półwiatr, baksztag i fordewind.
  3. Sterowałem/am na punkt oraz ostrzyłem/am i odpadałem/am na żaglach i w przód oraz wstecz na silniku, a następnie na podstawie obserwacji wyjaśniłem/am zasadę działania steru.
  4. Obsługiwałem/am cumę dziobową i rufową oraz odbijacze podczas manewrów portowych.
  5. Pagajowałem/am lub wiosłowałem/am na komendę w przód, wstecz i hamowałem/am pagajami lub wiosłami.
  6. Sterując awaryjnie, zatrzymałem/am jacht w linii wiatru.

** Sprawnie i świadomie obsługuje stanowiska manewrowe podczas żeglowania jachtem.

  1. Podczas żeglugi obsługiwałem/am jednocześnie ster i szot grota oraz obsługiwałem/am szoty foka aktywnie, wybierając i luzując żagiel do granicy łopotu.
  2. Wyjaśniłem/am konieczność halsowania pod wiatr i określenia kąt martwy oraz zaobserwowałem/am zależność pomiędzy kursem względem wiatru, przechyłem jachtu a pozorną prędkością wiatru.
  3. Jachtem typu ket lub slup o długości kadłuba poniżej 6 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne zwroty na wiatr i z wiatrem.
  4. Jachtem o długości kadłuba poniżej 6 metrów sterowałem/am przy podejściu do kei.
  5. Jednocześnie sterując i obsługując silnik, wykonałem/am cyrkulację i porównałem/am promienie skrętu w lewo i w prawo z silnikiem ustawionym na wprost oraz ze skrętem silnika podążającym za sterem.
  6. Awaryjnie stanąłem/stanęłam jachtem w dryf oraz pełniłem/am funkcję obserwatora w czasie ćwiczenia alarmu „człowiek za burtą”.

*** Kieruje jachtem podczas manewrów pod żaglami i na silniku.

  1. Podczas żeglugi kierowałem/am pracą załogi poprzez zapowiedź manewru, przydzielanie stanowisk i zadań oraz wydawanie i egzekwowanie komend we właściwym momencie.
  2. Porównałem/am przechył, prędkość i opór na sterze przed i po zarefowaniu żagli oraz wyjaśniłem/am innym siły działające na żagle, miecz i ster jachtu.
  3. Jachtem o długości kadłuba powyżej 5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry na żaglach: zwroty przez sztag i rufę, dojście i odejście od boi, żegluga na biegu wstecznym.
  4. Jachtem o długości kadłuba powyżej 5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry portowe: zatrzymania i dryfowania w basenie portowym (lub ograniczonym akwenie), podejścia rufą pod wiatr równolegle i prostopadle do kei.
  5. Jachtem o długości kadłuba powyżej 5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry na silniku: kotwiczenia i podejścia do boi w różnych warunkach.
  6. Jachtem o długości kadłuba powyżej 5 metrów wykonałem/am próbne manewry awaryjne: stanięcie w dryf oraz podejście do człowieka za burtą.

**** Kieruje jachtem podczas szkolenia i żeglugi swobodnej.

  1. Podczas żeglugi kierowałem/am pracą załogi poprzez omówienie manewru planowego, zapasowego i awaryjnego, przydzielanie stanowisk i zadań oraz ustalenie zasad komunikacji w trakcie.
  2. Wyjaśniłem/am zasady optymalnego ustawienie żagli do panujących warunków oraz zademonstrowałem/am prawidłowy trym w różnych kursach względem wiatru, wskazując wiatr rzeczywisty i pozorny.
  3. Jachtem kabinowym o długości kadłuba powyżej 7,5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry na żaglach: zwroty przez sztag i rufę, dojście i odejście od boi, żegluga na biegu wstecznym.
  4. Jachtem kabinowym o długości kadłuba powyżej 7,5 metrów wykonałem/am skuteczne i bezpieczne manewry portowe: wejście między Y bomy rufą i dziobem do kei, cumowanie rufą do kei z użyciem mooringu lub boi.
  5. Jachtem mieczowym wykonałem/am skuteczny i bezpieczny manewr sztrandowania w celu postoju przy dzikim brzegu.
  6. Jachtem o długości kadłuba powyżej 7,5 metrów wykonałem/am próbne manewry awaryjne: stanięcie w dryf oraz podejście do człowieka za burtą na żaglach i na silniku.

 

 

Sprawdź również najważniejsze informacje o reformie SIM - zobacz blog wgl.pl

Nowy System Instrumentów Metodycznych (SIM) - reforma w pigułce

Wszystkie najważniejsze informacje na temat nowego systemu instrumentów metodycznych w prostej i przejrzystej formie. Co się zmienia? A co zostaje? Sprawdź sam!

Zobacz też:



Sprawność harcerska Szyper

  • Dodaj Opinię
  • 3,50 zł
  • Historia ceny

Produkty uzupełniające

Przybornik do szycia - do munduru
Igły i nitki - podręczny przybornik do przyszycia sprawności
+ 8,90 zł
Scoutbook Harcerze - czas na grę! - poradnik - system instrumentów metodycznych
Poznaj SIM 2.0! O tym jak zdobywać stopnie, sprawności i tropy - Poradnik dla harcerzy
+ 39,90 zł
  • szt.
  • Dostępność:
    Towar w ofercie sklepu - na indywidualne zamówienie. Wysyłka w 14 dni roboczych.
    Sklep Woda Góry Las dokłada wszelkich starań aby Twoja przesyłka została nadana w ciągu 14 dni roboczych od chwili złożenia zamówienia
  • Obserwuj produkt:

Zamówienie realizujemy w ciągu 2-3 dni roboczych. 

Darmowa Dostawa od 399 zł! Sprawdź >>

  do 399 zł od 399 zł
Paczkomaty 16,00 zł GRATIS
Kurier InPost 18,00 zł GRATIS
Kurier DPD 20,00 zł GRATIS

 

Woda Góry Las istnieje już ponad 20 lat!

O naszej firmie >>

Dołącz do nas >>

Masz aż 14 dni na zwrot produktu!

Sprawdź jak dokonać zwrotu  >>