Sprawność harcerska Przedsiębiorca / Przedsiębiorczyni

Zdobyta sprawność udowadnia zdobycie wiedzy i umiejętności gospodarowania finansami. Część z wymagań została powiązana z wymaganiami na stopnie, dlatego warto zrealizować ją podczas próby.

Sprawności ZHP przyszywane są na prawym rękawie munduru i zostały podzielone na następujące poziomy:

  • sprawność jednogwiazdkowa - obszycie niebieskie;
  • sprawność dwugwiazdkowa - obszycie zielone;
  • sprawność trzygwiazdkowa - obszycie czerwone;
  • sprawność czterogwiazdkowa - obszycie czarne.

Sprawność harcerska Przedsiębiorca / Przedsiębiorczyni - wymagania

* Oszczędził/a niewielkie kwoty, rozsądnie gospodarując pieniędzmi, zrobił/a proste zakupy.

  1. Zaoszczędziłem/am pieniądze na wybrany przez siebie cel, np. zakup produktu lub usługi albo opłacenie składki członkowskiej.
  2. Właściwie (bezpiecznie) przechowuję pieniądze.
  3. Sporządziłem/am wraz z rodzicami listę potrzebnych produktów, porównałem/am ich ceny oraz odmiany w różnych sklepach. Podczas zakupów nie przekroczyłem/am założonego budżetu.
  4. Dowiedziałem/am się, jaki wpływ na środowisko ma to, co jem oraz kupuję. Przez co najmniej tydzień prowadziłem/am zestawienie swoich wydatków. Następnie określiłem/am, które były niezbędne, a z których mógłbym/mogłabym zrezygnować.

** Nauczył/a się gospodarować posiadanymi pieniędzmi, w szczególności efektywnie je wydatkować oraz oszczędzać. Wziął/wzięła udział w przedsięwzięciach finansowych drużyny.

  1. Dokonałem/am rozliczenia finansowego w jednym z poniższych zakresów:
    – Pod nadzorem drużynowego zebrałem/am i rozliczyłem/am składki drużyny lub zastępu za jeden kwartał.
    – Robiąc zakupy na rzecz drużyny, uzyskałem/am od sprzedającego właściwie wystawioną fakturę. Odbierając ją, sprawdziłem/am poprawność wszystkich niezbędnych danych.
  2. Wykonałem/am jedno z poniższych zadań:
    – Wziąłem/wzięłam udział w akcji zarobkowej, np. w formie zbiórki publicznej, sprzedaży towarów lub usług, loterii, crowdfundingu.
    – Przygotowałem/am materiały informacyjne (np. ulotkę, banner, reklamę w formie elektronicznej) dotyczące 1% dla OPP, które zostały wykorzystane przez drużynę. Przed ich publikacją uzyskałem/am akceptację ich treści przez drużynowego.
  3. Przez miesiąc prowadziłem/am zestawienie swoich wydatków. Następnie określiłem/am, które były niezbędne, a z których mógłbym/mogłabym zrezygnować.
  4. Zapoznałem/am się z zasadą 4R (refuse, reduce, reuse, recycle), i stosując ją, ograniczyłem/am swoją konsumpcję. W trakcie trwania próby całkowicie zrezygnowałem/am z kupowania jednego z produktów nieodpowiedzialnych środowiskowo np. słodyczy z olejem palmowym, napojów w butelkach PET itp.

*** Uzyskał/a doświadczenie związane z zarabianiem oraz gospodarowaniem pieniędzmi na potrzeby własne lub zespołów, w których aktywnie działa.

  1. Zgromadziłem/am środki finansowe na wybrany przez siebie cel. Pieniądze pozyskałem/am, wykorzystując więcej niż jeden sposób.
  2. Wziąłem/wzięłam udział w organizowaniu akcji zarobkowej (np. w formie zbiórki publicznej, sprzedaży towarów lub usług, loterii, crowdfundingu), będąc osobą odpowiedzialną za ustalony obszar jej realizacji bądź rozliczenia (pod nadzorem instruktora).
  3. Wykonałem/am co najmniej jedno z poniższych zadań:
    – Dokonałem/am płatności przy pomocy karty płatniczej, wypłaciłem/am pieniądze z bankomatu oraz zapłaciłem/am przelewem bankowym np. składki.
    – Zaprezentowałem/am zastępowi/drużynie w formie graficznej informacje o drodze produkcji i podziale zysków z produkcji i sprzedaży wybranego produktu (w tym o sposobie ich opodatkowania).
  4. Zebrałem/am informacje o dostępnych dla młodzieży ofertach różnych banków i przeanalizowałem/am oferowane w ramach nich usługi i produkty. Na podstawie dokonanej analizy założyłem/am konto bankowe lub porównałem/am warunki banku, w którym posiadam rachunek, z innymi zebranymi ofertami.
  5. Przygotowałem/am plan finansowy biwaku, rajdu, wycieczki lub innego przedsięwzięcia harcerskiego. Rozliczyłem/am go w ramach uzyskanej zaliczki, jednocześnie weryfikując w ramach tego rozliczenia realizację zakładanego budżetu.

**** Nabył/a umiejętności w zakresie planowania oraz prowadzenia rozliczeń finansowych w ramach podstawowych aktywności zespołów (np. drużyny, zastępu itp.). Zdobył/a podstawową wiedzę o swoich kompetencjach jako przyszłego pracownika lub przedsiębiorcy. Skutecznie nauczył/a się przekazywać innym wiedzę o podstawowych pojęciach ekonomicznych.

  1. Wykonałem/am co najmniej jedno z poniższych zadań:
    – Przeprowadziłem/am w drużynie grę ekonomiczną umożliwiającą uczestnikom poznanie pojęć: popyt, podaż, koszt, przychód, marża, zysk, wykorzystując udostępnione w ramach programów edukacyjnych materiały wychowania ekonomicznego. Odpowiedzialnie zadbałem/am o jakość materiałów, czerpiąc je ze stron instytucji finansowych, np. NBP, GPW, Związek Banków Polskich.
    – Pokierowałem/am akcją zarobkową drużyny (w formie np. zbiórki publicznej, sprzedaży towarów lub usług, loterii, crowdfundingu), która przyniosła wymierny zysk, i rozliczyłem/am ją.
  2. Zidentyfikowałem/am swoje predyspozycje zawodowe, korzystając z pomocy doradcy zawodowego lub wybranego kwestionariusza.
  3. Poznałem/am różne rodzaje ochrony i pomnażania oszczędności. Pomnożyłem/am swoje środki i przedstawiłem/am osiągnięte efekty wraz z wnioskami podczas zbiórki dla zastępu/drużyny/rodziców. Podczas prezentacji efektów tego działania wykorzystałem/am narzędzie analizy portfelowej.
  4. Przygotowałem/am własne CV oraz napisałem/am list motywacyjny do wybranej oferty pracy.
  5. Poznałem/am różnicę pomiędzy pensją brutto a netto. Wyliczyłem/am z kwoty pensji brutto wszystkie składowe zarówno po stronie pracownika, jak i pracodawcy: kwotę netto, podatek, ubezpieczenie zdrowotne, ubezpieczenie emerytalne, ubezpieczenie chorobowe, ubezpieczenie rentowe, ubezpieczenie wypadkowe, PPK itp. Potrafię wyjaśnić, na co są przeznaczone poszczególne składowe pensji brutto.

 

Sprawdź również najważniejsze informacje o reformie SIM - zobacz blog wgl.pl

Nowy System Instrumentów Metodycznych (SIM) - reforma w pigułce

Wszystkie najważniejsze informacje na temat nowego systemu instrumentów metodycznych w prostej i przejrzystej formie. Co się zmienia? A co zostaje? Sprawdź sam!



Sprawność harcerska Przedsiębiorca / Przedsiębiorczyni

  • Dodaj Opinię
  • 3,50 zł
  • Historia ceny

Produkty uzupełniające

Przybornik do szycia - do munduru
Igły i nitki - podręczny przybornik do przyszycia sprawności
+ 8,90 zł
Scoutbook Harcerze - czas na grę! - poradnik - system instrumentów metodycznych
Poznaj SIM 2.0! O tym jak zdobywać stopnie, sprawności i tropy - Poradnik dla harcerzy
+ 39,90 zł
  • szt.
  • Dostępność:
    Towar w ofercie sklepu - na indywidualne zamówienie. Wysyłka w 14 dni roboczych.
    Sklep Woda Góry Las dokłada wszelkich starań aby Twoja przesyłka została nadana w ciągu 14 dni roboczych od chwili złożenia zamówienia
  • Obserwuj produkt:

Zamówienie realizujemy w ciągu 2-3 dni roboczych. 

Darmowa Dostawa od 399 zł! Sprawdź >>

  do 399 zł od 399 zł
Paczkomaty 16,00 zł GRATIS
Kurier InPost 18,00 zł GRATIS
Kurier DPD 20,00 zł GRATIS

 

Woda Góry Las istnieje już ponad 20 lat!

O naszej firmie >>

Dołącz do nas >>

Masz aż 14 dni na zwrot produktu!

Sprawdź jak dokonać zwrotu  >>