Sprawność harcerska Historyk / Historyczka

Zdobyta sprawność udowadnia zdobycie wiedzy historycznej.

Sprawności ZHP przyszywane są na prawym rękawie munduru i zostały podzielone na następujące poziomy:

  • sprawność dwugwiazdkowa - obszycie zielone;
  • sprawność trzygwiazdkowa - obszycie czerwone;
  • sprawność czterogwiazdkowa - obszycie czarne.

Sprawność harcerska Historyk / Historyczka - wymagania

** Interesuje się tym, co było kiedyś.

  1. Odwiedziłem/am w mojej miejscowości lub podczas wyjazdu dwa muzea poświęcone dawnym czasom. Opowiedziałem/am o jednej z obejrzanych wystaw.
  2. Na podstawie różnych (minimum dwóch) dostępnych źródeł (pamiętniki, dokumenty, encyklopedia, przekaz ustny, itd.) sporządziłem/am notatkę o patronie drużyny/szkoły/ulicy. Wykorzystałem/am ją na zbiórce lub w szkole.
  3. Stworzyłem/am plansze historyczne ukazujące epoki historyczne lub okresy z historii harcerstwa (wraz z ich ramami czasowymi i charakterystycznymi elementami). Udostępniłem/am je w szkole/harcówce/Internecie lub ozdobiłem/am swój pokój.
  4. Przeczytałem/am beletrystyczną historyczną książkę dla dzieci (np. z serii: „Kroniki Archeo”, „Wojna oczami dzieci”, „Pan Samochodzik”, „Polscy superbohaterowie”, „Strażnicy historii”, „Zdarzyło się w Polsce”), najciekawszymi fragmentami podzieliłem/am się z zastępem.

*** Poznaje historię swojego państwa. Korzysta ze źródeł historycznych (materialnych i niematerialnych).

  1. Wykonałem/am jedno z zadań:
    – Stworzyłem/am albumy starych fotografii mojej miejscowości lub okolicy i porównałem/am je z aktualnymi fotografiami na zasadzie „wczoraj i dziś”, dopisałem/am do nich merytoryczne komentarze/opisy. Zaprezentowałem/am je zainteresowanym osobom.
    – Obejrzałem/am film, w którym wskazałem/am niehistoryczne elementy na podstawie przeczytanej literatury. Przedstawiłem/am swoje obserwacje na forum drużyny.
  2. Przeczytałem/am minimum dwie książki historyczne (naukowe lub popularnonaukowe). Zachęciłem/am innych do zapoznania się z nimi lub napisałem recenzję i udostępniłem/am ją w mediach społecznościowych.
  3. Wykonałem/am jedno z zadań:
    – Zrekonstruowałem/am urządzenie/przedmiot/element stroju z dawnych czasów. Wykorzystałem/am go do przygotowania rekonstrukcji/gry/zbiórki.
    – Wykonałem/am grę planszową lub karcianą na temat interesujących mnie wydarzeń historycznych. Przeprowadziłem/am ją w drużynie lub klasie.
  4. Odwiedziłem/am minimum cztery instytucje, w których poszerzyłem/am swoją wiedzę historyczną (np. muzeum, archiwum, biblioteka, zamek). Najciekawsze informacje przedstawiłem/am zastępowi/drużynie w atrakcyjny sposób, osadzając je w odpowiedniej epoce historycznej.

**** Bierze udział w wydarzeniach upamiętniających historię. Poznaje literaturą historyczną. Propaguje historię w swoim środowisku rówieśniczym, lokalnym. Współpracuje z instytucjami krzewiącymi historię. Ma pierwsze osiągnięcia naukowe.

  1. Wykonałem/am jedno z zadań: – Nawiązałem/am współpracę z grupą rekonstrukcyjną odtwarzającą interesujący mnie okres historyczny. – Nawiązałem/am współpracę z instytucją krzewiącą historię.
  2. Wykonałem/am jedno z zadań:
    – Zorganizowałem/am rajd/wycieczkę/wyjście do muzeum lub spacer historyczny, podczas którego pełniłem/am funkcję przewodnika.
    – Zorganizowałem grę lub rajd historyczny dla patroli harcerskich (zastępów/drużyn).
  3. Wykonałem/am jedno z zadań:
    – Wraz z zespołem przygotowałem/am wystawę historyczną (np. na temat historii mojej miejscowości lub wybranego jej epizodu, historii mojego środowiska harcerskiego).
    – Zainicjowałem/am i przeprowadziłem/am inscenizację wybranego wydarzenia historycznego.
  4. Wykonałem/am jedno z zadań:
    – Odkryłem/am i poznałem/am zapomniane/mało znane miejsca historyczne (np. z działań wojennych z 1939-1945, wojny polsko-bolszewickiej, czasów zaborów i powstań, z historii harcerstwa), z pomocą wszystkich dostępnych źródeł historycznych opisałem/am miejsce, zaopiekowałem/am się nim. Swoje osiągnięcia i wnioski upubliczniłem/am dla większej społeczności (np. na portalu Otwarte Zabytki, Harcerska mapa Niepodległej itp.).
    – Napisałem/am artykuł dotyczący interesującego mnie wydarzenia historycznego, korzystając z wybranej nauki pomocniczej historii (np. paleografia, numizmatyka, archiwistyka, heraldyka) oraz minimum czterech różnych źródeł. Opublikowałem/am artykuł w wybrany sposób.

 

Sprawdź również najważniejsze informacje o reformie SIM - zobacz blog wgl.pl

Nowy System Instrumentów Metodycznych (SIM) - reforma w pigułce

Wszystkie najważniejsze informacje na temat nowego systemu instrumentów metodycznych w prostej i przejrzystej formie. Co się zmienia? A co zostaje? Sprawdź sam!



Sprawność harcerska Historyk / Historyczka

  • Dodaj Opinię
  • 3,50 zł
  • Historia ceny

Produkty uzupełniające

Przybornik do szycia - do munduru
Igły i nitki - podręczny przybornik do przyszycia sprawności
+ 8,90 zł
Scoutbook Harcerze - czas na grę! - poradnik - system instrumentów metodycznych
Poznaj SIM 2.0! O tym jak zdobywać stopnie, sprawności i tropy - Poradnik dla harcerzy
+ 39,90 zł
  • szt.
  • Dostępność:
    Towar w ofercie sklepu - na indywidualne zamówienie. Wysyłka w 14 dni roboczych.
    Sklep Woda Góry Las dokłada wszelkich starań aby Twoja przesyłka została nadana w ciągu 14 dni roboczych od chwili złożenia zamówienia
  • Obserwuj produkt:

Zamówienie realizujemy w ciągu 2-3 dni roboczych. 

Darmowa Dostawa od 399 zł! Sprawdź >>

  do 399 zł od 399 zł
Paczkomaty 16,00 zł GRATIS
Kurier InPost 18,00 zł GRATIS
Kurier DPD 20,00 zł GRATIS

 

Woda Góry Las istnieje już ponad 20 lat!

O naszej firmie >>

Dołącz do nas >>

Masz aż 14 dni na zwrot produktu!

Sprawdź jak dokonać zwrotu  >>