Sprawność harcerska Ekumenista / Ekumenistka

Zdobyta sprawność udowadnia zdobycie wiedzy na temat ruchu ekumenicznego oraz różnorodności chrześcijaństwa.

Sprawności ZHP przyszywane są na prawym rękawie munduru i zostały podzielone na następujące poziomy:

  • sprawność dwugwiazdkowa - obszycie zielone;
  • sprawność trzygwiazdkowa - obszycie czerwone;
  • sprawność czterogwiazdkowa - obszycie czarne.

Sprawność harcerska Ekumenista / Ekumenistka - wymagania

** Posiada podstawową wiedzę na temat wyznań chrześcijańskich w Polsce. Potrafi zachować się właściwie w ich przestrzeni sakralnej.

  1. Dowiedziałem/am się, jak nazywa się świątynia i duchowny w wyznaniach chrześcijańskich działających w Polsce. Rozpoznałem/am ich stroje liturgiczne.
  2. Dowiedziałem/am się, jakie Kościoły i wspólnoty chrześcijańskie działają w mojej okolicy/regionie. Odwiedziłem/am (np. z rodzicami lub zastępem) świątynię, miejsce modlitwy lub cmentarz należące do jednego z nich (innego niż moje własne). Zastosowałem/am się do obowiązujących zasad ubioru i zachowania w miejscu kultu lub podczas ceremonii religijnej.
  3. Na zbiórce zastępu przedstawiłem/am tradycje i zwyczaje związane ze Świętami Wielkiejnocy lub Bożego Narodzenia w rzymskim katolicyzmie, prawosławiu i Kościołach ewangelickich w Polsce i innych krajach Europy.

*** Poznaje różnorodność chrześcijaństwa. Rozróżnia wyznania chrześcijańskie istniejące na świecie. Zna podobieństwa i różnice między nimi. Poznaje je w praktyce. Upowszechnia zasady właściwego zachowania w przestrzeni sakralnej i podczas ceremonii religijnych w różnych tradycjach wyznaniowych.

  1. Poznałem/am typowe elementy architektury i wyposażenia oraz ich znaczenie w świątyniach wyznań chrześcijańskich tradycji wschodniej i zachodniej (np. ikonostas, carskie i diakońskie wrota, ikony, obrazy lub ich brak, ambona, osobne przestrzenie dla kobiet i mężczyzn). Przedstawiłem/am je na zbiórce zastępu.
  2. Pomogłem/am zorganizować wycieczkę zastępu lub drużyny do świątyni wyznawców wybranego wyznania lub obrządku (innych niż większości uczestników) i przedstawiłem/am informacje o niej. Przygotowałem/am członków zastępu lub drużyny pod względem właściwego ubioru i zachowania.
  3. Poznałem/am trzy wybrane inicjatywy ekumeniczne (np. Wigilijne Dzieło Pomocy Dzieciom, Tydzień Modlitw o Jedność Chrześcijan, Spotkania Młodych Taizé, Betlejemskie Światło Pokoju, Ekokościół, stworzenie ekumenicznego przekładu Pisma Świętego, Znaki Pamięci). Rozpropagowałem/am wiedzę o nich wśród rówieśników.
  4. Opowiedziałem/am mojemu zastępowi/grupie znajomych o Spotkaniach Młodych Taizé. Nauczyliśmy się trzech piosenek z Taizé, np. wykorzystując nagrania dostępne w Internecie.

**** Wie, jakie są założenia ruchu ekumenicznego. Rozumie przyczyny i rolę różnorodności w Chrześcijaństwie. Poznaje inne wyznania i szuka ich wspólnych cech. Upowszechnia ideę dialogu międzyreligijnego i ekumenizmu.

  1. Na zbiórce zastępu lub drużyny zaprezentowałem/am w ciekawy sposób ideę i najważniejsze działania ruchu ekumenicznego, bazując na dokumentach Światowej Rady Kościołów lub Polskiej Rady Ekumenicznej. Przedstawiłem/am idee i sposób działania Wspólnoty z Taizé.
  2. Wziąłem/wzięłam udział w nabożeństwie w ramach Światowego Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan, Europejskiego Spotkania Młodych lub w innym nabożeństwie ekumenicznym. Porozmawiałem/am z kilkorgiem jego uczestników o powodach, dla których zdecydowali się na udział.
  3. W odniesieniu do trzech Kościołów działających w Polsce (prawosławnego, rzymskokatolickiego i jednego z Kościołów ewangelickich), odszukałem/am najważniejsze informacje dotyczące zasad ich wiary: problematyki usprawiedliwienia, relacji człowieka z Bogiem i Kościołem, najważniejszych świąt, struktury, sposobu działania, największych ośrodków i sposobów prowadzenia działalności dobroczynnej. Zrobiłem/am to, zapoznając się z ich stronami internetowymi. Zastanowiłem/am się nad tym, jakie elementy są dla nich wspólne i pozwalają na współpracę.
  4. Wykonałem/am jedno z zadań:
    - Poznałem/am główne spory teologiczne w obrębie chrześcijaństwa. Zastanowiłem/am się nad ich konsekwencjami dla funkcjonowania społeczeństw. Poznałem/am najważniejsze inicjatywy na rzecz jedności chrześcijan. Przeprowadziłem/am w szczepie lub hufcu dyskusję na ten temat.
    - Poznałem/am ideę i historię ruchu ekumenicznego, w tym trudności, które w nim występują (np. relacje między Kościołami prawosławnymi a Kościołami ewangelickimi, negatywne nastawienie do idei ekumenizmu, problemy z różnym rozumieniem pojęć teologicznych). Podjąłem/podjęłam refleksję na temat ich źródeł, w tym uwarunkowań kulturowych i społecznych. Przeprowadziłem/am w szczepie lub hufcu dyskusję na temat trudności i przyszłości ekumenizmu.

 

Sprawdź również najważniejsze informacje o reformie SIM - zobacz blog wgl.pl

Nowy System Instrumentów Metodycznych (SIM) - reforma w pigułce

Wszystkie najważniejsze informacje na temat nowego systemu instrumentów metodycznych w prostej i przejrzystej formie. Co się zmienia? A co zostaje? Sprawdź sam!



Sprawność harcerska Ekumenista / Ekumenistka

  • Dodaj Opinię
  • 3,50 zł
  • Historia ceny

Produkty uzupełniające

Przybornik do szycia - do munduru
Igły i nitki - podręczny przybornik do przyszycia sprawności
+ 8,90 zł
Scoutbook Harcerze - czas na grę! - poradnik - system instrumentów metodycznych
Poznaj SIM 2.0! O tym jak zdobywać stopnie, sprawności i tropy - Poradnik dla harcerzy
+ 39,90 zł
  • szt.
  • Dostępność:
    Towar w ofercie sklepu - na indywidualne zamówienie. Wysyłka w 14 dni roboczych.
    Sklep Woda Góry Las dokłada wszelkich starań aby Twoja przesyłka została nadana w ciągu 14 dni roboczych od chwili złożenia zamówienia
  • Obserwuj produkt:

Zamówienie realizujemy w ciągu 2-3 dni roboczych. 

Darmowa Dostawa od 399 zł! Sprawdź >>

  do 399 zł od 399 zł
Paczkomaty 16,00 zł GRATIS
Kurier InPost 18,00 zł GRATIS
Kurier DPD 20,00 zł GRATIS

 

Woda Góry Las istnieje już ponad 20 lat!

O naszej firmie >>

Dołącz do nas >>

Masz aż 14 dni na zwrot produktu!

Sprawdź jak dokonać zwrotu  >>