Sprawność harcerska Dietetyk / Dietetyczka
Zdobyta sprawność udowadnia posiadane umiejętności z zakresu wiedzy dietetycznej. Harcerz zna swoje potrzeby indywidualne, świadomie dokonuje codziennych wyborów żywieniowych.
Sprawności ZHP przyszywane są na prawym rękawie munduru i zostały podzielone na następujące poziomy:
- sprawność jednogwiazdkowa - obszycie granatowe;
- sprawność dwugwiazdkowa - obszycie zielone;
- sprawność trzygwiazdkowa - obszycie czerwone;
Sprawność harcerska Dietetyk / Dietetyczka - wymagania
* Poznaje indywidualne zapotrzebowanie żywieniowe, zmienia nawyki na zdrowe, dostosowane do własnych potrzeb. Wzbogaca wiedzę, poszukuje nowych informacji, wie do kogo zwrócić się o pomoc dietetyczną. Dzieli się dobrymi praktykami w zastępie oraz w domu.
- Zapoznałem/am się z zasadami prawidłowego żywienia, uwzględniającego mikro- i makroelementy. Poszerzyłem/am wiedzę o swoje indywidualne potrzeby (zależne od wieku/aktywności sportowych/ewentualnych alergii). Zmodyfikowałem/am codzienne nawyki żywieniowe.
- Przez dwa tygodnie regularnie prowadziłem/am dziennik żywieniowy. Swoimi wnioskami podzieliłem/am się z rodzicami/ opiekunami. Przeanalizowałem/am z rodzicami / opiekunami sposób domowego żywienia. Zaproponowałem/am niezbędne zmiany. Zaangażowałem/am się we wspólne zakupy spożywcze i wspólne gotowanie.
- Promowałem/am zdrowe odżywianie się w drużynie /zastępie. Przygotowałem/am listę „dobrych rad” (plakat/grafika), o których powinien pamiętać każdy z nas (ilość wody/dzień, ilość ruchu/dzień + kilka dobrych podpowiedzi żywieniowych). Razem wdrożyliśmy te rady w praktykę podczas biwaku.
** Wskazuje korzyści zdrowotne płynące z różnorodnej diety. Zna znaczenie regularnych przerw między posiłkami względem zdrowia dla układu pokarmowego. Wypełnia dziennik żywieniowy. Umie dobrać zamienniki żywieniowe we własnych posiłkach. Promuje zdrowe odżywianie się na zbiórkach zastępu.
- Przeprowadziłem/am prezentację podczas zbiórki zastępu na temat korzyści płynących z powolnego jedzenia i regularnych przerw podczas jedzenia pod względem zdrowia dla układu pokarmowego.
- W domu przygotowałem/am 3 zdrowe zamienniki na posiłek na wyjazd harcerski. Zaprezentowałem/am i opowiedziałem/am o nich na zbiórce zastępu.
- Przez trzy tygodnie regularnie stosowałem/am dziennik żywieniowy. Swoimi wnioskami podzieliłem/am się na zbiórce zastępu prezentując przykładowy zapis jednego dnia z uwzględnieniem ilości spożywanej wody, cukru, godzin pomiędzy posiłkami oraz rodzaju aktywności ruchowej i czasu jego trwania.
*** Wskazuje różne źródła wiedzy na temat zdrowego odżywiania się. Zna swoje potrzeby indywidualne, świadomie dokonuje codziennych wyborów żywieniowych – na podstawie autoobserwacji (poprzez dziennik żywienia i aktywności). Umie dobrać zamienniki żywieniowe podczas form wyjazdowych drużyny. Promuje zdrowe odżywianie się podczas zbiórek drużyny oraz na formach wyjazdowych.
- Wskazałem/am 3 różne źródła wiedzy na temat zdrowego odżywiania się i na podstawie 3 różnych tematów (choroby wynikające ze złego odżywiania się, piramida zdrowia, mikro składniki, makro składniki, ruch itp.) zawartych w tych źródłach. Przeprowadziłem/am grę (ruchowa, planszowa), dzięki której zastęp mógł zapoznać się ze szczegółową wiedzą na wybrane tematy w sposób aktywny.
- Przygotowałem/am 3 zdrowe przekąski podczas biwaku z uwzględnieniem zdrowych zamienników żywieniowych oraz ewentualnych diet z wyłączeniami żywieniowymi (wegetariańska, wegańska, bezglutenowa, bezlaktozowa itp.).
- Przez miesiąc (4 tygodnie) regularnie prowadziłem/am dziennik żywieniowy. Swoimi wnioskami podzieliłem/am się na zbiórce drużyny prezentując przykładowy zapis jednego dnia z uwzględnieniem ilości spożywanej wody, cukru, godzin pomiędzy posiłkami oraz rodzaju aktywności ruchowej i czasu jego trwania. Dodatkowo zapisywałem/am warunki, w których spożywałem/am posiłki (ekran tabletu/telefonu, rozmowa z drugim człowiekiem, słuchanie muzyki, czytanie książki, słuchanie podcastu itp.). Podczas głównych posiłków liczyłem/am ilość kęsów przeżuwanego jedzenia. Istotność drobnego i spokojnego przeżuwania podkreśliłem/am na zbiórce drużyny.
- Promowałem/am zdrowe odżywianie się w drużynie poprzez zorganizowanie cyklu 3 zbiórek na ten temat z uwzględnieniem takich zagadnień jak: różne źródła białka, zapotrzebowanie kaloryczne, zdrowe przekąski na wyjazdach harcerskich dopasowane do wysiłku fizycznego, diety (wegetariańska, wegańska, bez laktozowa, bezglutenowa itp.).
Sprawdź również najważniejsze informacje o reformie SIM - zobacz blog wgl.pl
 |
Wszystkie najważniejsze informacje na temat nowego systemu instrumentów metodycznych w prostej i przejrzystej formie. Co się zmienia? A co zostaje? Sprawdź sam!
|